Koffers kwijt? Nieuwe slippers krijg je van je reisverzekering
Geplaatst op 29 augustus 2016
Luchthaven Schiphol is in de zomer net een mierennest. Op de drukste dag van deze vakantieperiode verwerkte het vliegveld ruim 222.000 reizigers. Alsof heel Tilburg op één dag het vliegtuig pakt. Niet zo gek dat het wel eens misgaat met de bagage. Wat kun je doen als je geland bent, maar jouw koffer rolt niet van de band?
Vlieg je voor een korte periode met een prijsvechter, dan heb je misschien alleen handbagage bij je. Ga je voor langere tijd weg, dan zit er waarschijnlijk geen kleding in je handbagage. Blijft je koffer achter in Nederland, of is deze naar de verkeerde bestemming gevlogen, dan heb je nieuwe kleren nodig. De kosten voor die broodnodige nieuwe aankopen, kun je claimen bij je reisverzekeraar.
Alleen de meest noodzakelijke spullen
Je reisverzekering vergoedt alleen de meest noodzakelijke spullen. Denk dan aan ondergoed, zwembroek, shirt en slippers. Cosmetica hoort daar ook bij; deodorant en bijvoorbeeld shampoo. Wat niet? Boeken of meer kleding dan nodig is om een dag of twee à drie te overbruggen.
Let op! Je krijgt helaas geen blanco cheque van je verzekering. Elke reisverzekeraar heeft een maximumbedrag in de polis opgenomen voor dergelijke kosten. Die maximering loopt meestal uiteen van € 150 tot € 350.
Wat moet je doen?
Als je koffers niet aankomen, dan moet je daar melding van maken op de luchthaven waar je aankomt. Bij de bagageafhandeling wordt een PIR voor je opgemaakt. Dat is een Property Irregularity Report. Daarmee ben je te vinden voor de luchthaven zodra je koffer wel aankomt. Met je PIR kun je ook de kosten van je nieuwe aankopen claimen bij je reisverzekering.
Dat claimen hoef je overigens niet meteen vanaf je vakantieadres te doen. Je kunt tot twee weken na terugkomst van je vakantie je schade melden. Voor de zekerheid is het wel verstandig om zo snel mogelijk na je reis contact op te nemen met je adviseur of verzekeraar.
Wanneer krijg je de schade niet vergoed?
Sta je op Schiphol tevergeefs op je bagage te wachten, dan heb je geen recht op een vergoeding. Als je het rapport van de luchthaven kwijt bent, wordt het lastig om aan te tonen dat je enige tijd hebt moeten wachten voor je koffer ook aankwam. De kans bestaat dan dat je de kosten niet vergoed krijgt.
Controleer altijd je koffer
Een PIR heb je ook nodig als je schade aan je bagage hebt. Het komt regelmatig voor dat koffers tijdens het transport beschadigd raken. Afgebroken wieltjes van trolleys zijn notoire schadegevallen voor reisverzekeraars. Constateer je schade, dan moet je daar meteen melding van maken en een PIR op laten stellen.
Controleer daarom meteen je koffer zodra je hem van de bagageband haalt. Als je de bagagehal al verlaten hebt, dan kun je niet meer terug om alsnog een PIR te halen. Je kunt dan ook niet meer bewijzen dat de schade ontstaan is tijdens de vlucht. Een schaderapport moet je insturen aan je verzekeraar. Daarmee kunnen ze de schade verhalen op de luchtvaartmaatschappij.